Saturday 21 June 2014

PROSES PENYEDIAAN SERAT BENANG

Membasuh Benang

Proses mengasingkan benang mentah supaya tidak kusut. Benang mentah dibahagikan kepada bahagian (30 untai) dan kemudian direndam semalaman dengan air abu daripada manggar kelapa atau kulit durian. Benang mentah boleh direndam menggunakan tawas. Kemudian dibilas dan direbus dengan air biasa bagi membuang kanji atau bahan – bahan yang tidak diperlukan. Kemudian benang ini diwarnakan mengikut reka corak kain yang akan ditenun.


 

Pengeringan Benang

Selepas proses membasuh benang membuang kanji dijalankan, benang akan dimasukkan ke dalam mesin untuk dikeringkan dengan mesin pengering. 





Melerai Benang

Setelah benang dikeringkan dengan mesin pengering, proses mengasingkan benang mentah dibuat supaya benang tidak kusut. 



      





Pewarnaan Kimia

Menggunakan warna remazol pada benang. Warna itu ditimbang mengikut kadar kuantiti serat benang. Kemudian dibancuhkan dan ditapis sebelum dimasukkan ke dalam air rebusan yang berisi serat benang. Selepas setengah jam kemudian,soda ash dimasukkan bagi memekatkan lagi warna pada serat tersebut. Akhir sekali benang dimasukkan ke dalam campuran air kapur bagi mendapatkan kesan warna yang lebih terang atau tua. Benang direndam beberapa ketika di dalam air kapur kemudian ditoskan dan dijemurkan sehingga kering di tempat yang teduh dan berangin.















No comments:

Post a Comment