Saturday 21 June 2014

PENGENALAN


Tenun merupakan warisan budaya nasional yang bernilai tinggi sekali gus mencerminkan saat ini, tenun dapat dimodofikasi sebagai satu pilihan dalam gaya busana wanita.Fabrik tenunan Pahang telah menjadi sebahagian daripada kebudayaan rakyat Malaysia yang digunakan terutama dalam upacara kehormatan rasmi.
Tenun DiRaja Pahang dihasilkan mengikut kaedah tradisional dengan mengekalkan kehalusan seni dan mendapat pujian serta perhatian penggemar barangan tradisi dalam dan luar negara.Kompleks Pengembangan Tenun Pahang DiRaja Sultan Haji Ahmad Shah di kampung Soi,Kuantan telah beroperasi dengan penumpuan untuk meningkatkan pengeluaran dan kualiti produk Tenun Pahang DiRaja.
Tenunan adalah suatu proses hasil jalinan atau sulaman benang-benang secara selang-seli antara benang loseng ( yang menunggu ) dengan benang pakan ( yang mendatang ) untuk dijadikan sehelai kain. Seni tenunan adalah suatu warisan yang terus mendapat tempat istimewa dalam kebudayaan Nusantara. Faktor yang mendorong perkembangan seni tenunan ini dapat disorot pada kepentingan kedudukan rantau ini dari segi geografi.Sebagai tempat persinggahan kapal yang strategic,Nusantara menjadi tumpuan utama pedagang dari Tanah Arab, India dan China. Antara barangan yang didagang ketika itu ialah kain termasuk kain tenun. Oleh sebab itu, seni tenunan di Nusantara banyak dipengaruhi dari negara-negara tersebut. Di antara tenunan yang paling terkenal ialah Songket Melayu dan Tenunan Pua peribumi Borneo. Perusahaan tenunan ini banyak dilakukan di negeri Pantai Timur khususnya di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang. Teknik hasil kraftangan tenunan utama yang menampakkan keseragaman tekstil Melayu. Kain tenunan bererti kain atau tekstil yang dihasilkan dengan teknik tenunan yang dibuat daripada benang.

No comments:

Post a Comment